Open Bierbeek toont bezwaar tegen BESLISSING Verkeersbeleid gemeentebestuur

De gemeenteraad besliste donderdag 4/2 over de aanleg van meer dan 2 km nieuwe fietspaden in de Bierbeekstraat en de Korbeeklosestraat. Een eerste deel loopt van de kerk van Korbeek-Lo tot iets voorbij de spoorwegbrug. Daar komen geen nieuwe fietspaden maar blijven gewoon de bestaande fietssuggestiestroken. Het autoverkeer zal er in snelheid worden beperkt tot 30 km/u. Verderop worden de vrijliggende fietspaden vervangen en verbreed, maar wordt de rijbaan versmald tot 5,40 m en in de bebouwde kom zelfs tot 4,90 m.

Wij juichen de aanleg van nieuwe fietspaden toe, maar betreuren dat ons eigen voorstel (dd. september 2017) niet werd gevolgd.

Toen stelden we immers voor om het voetpad naast de betonnen platen van het Vijverhof in te nemen voor een vrijliggend fietspad aan één zijde van de rijbaan.

Dat zou veiliger zijn voor de fietsers én zou bovendien de kans bieden om de bestaande snelheidsgrens van 50km/u te blijven hanteren. Een verbindingsweg tussen 2 dorpen een snelheidsbeperking opleggen van 30km/u is in onze ogen te traag en werkt alleen maar frustrerend voor zowel auto- én fietsverkeer. 

Daarnaast zou deze optie ook een gelegenheid zijn geweest om de aftandse, betonnen platen af te breken en zo de Europese, beschermde natuurgebieden links én rechts van de Bierbeekstraat met elkaar te verbinden. Vandaag loopt de lokale fauna er immers letterlijk met de kop tegen de muur. 

Tenslotte hebben wij bezwaar tegen de beslissing om de rijbaan te versmallen tot 5,40m en in de bebouwde kom zelfs tot 4,90m. Op die manier wordt de afstand tussen elkaar kruisende voertuigen immers wel heel erg klein. Voor elkaar kruisend busverkeer wordt de afstand zelfs minder dan 30 cm(!), als we al aannemen dat ze hierbij met de wielen tot tegen de stoeprand rijden.

Share This